El. komercija

el. komercijaElektroninė komercija Lietuvoje klesti. Šiuo metu priskaičiuojama daugiau nei 2000 el. parduotuvių (vidutiniškai po vieną 950 interneto vartotojų). Tai milžiniški skaičiai, liudijantys apie šios rinkos konkurencingumą ir mastą.

Elektroninė komercija, tai ne tik elektroninės parduotuvės, bet ir daugybė kitų paslaugų, kuriuose yra galimas atsiskaitymas už paslaugas elektroniniu būdu, beveik nedalyvaujant teikėjo atstovams. Kuo labiau paslaugos užsakymas ir apmokėjimas automatizuotas, tuo aukštesnio ji yra lygio ir labiau atspindi el. komercijos dvasią.

Elektroninės parduotuvės yra skirstomos į kelias grupes pagal savo veiklos pobūdį:

1. Nišinės el. parduotuvės prekiauja tik tam tikra siaura produktų grupe. Pavyzdžiui, tik mediniais arkliukais, žindyvėms skirtais rūbais, linksmomis dovanomis ir t.t.

2. Teminės el. parduotuvės prekiauja didesnėmis produktų grupėmis, į kurias įeina keletas nišinių produktų, bei bendro naudojimo produkcijos. Pavyzdžiui, rūbų parduotuvės, prekiaujančios įvairiais vyriškais ir moteriškais rūbais, įrankių parduotuvės, darbo saugos priemonių parduotuvės, sporto inventoriaus parduotuvės ir t.t. Taip pat šiai kategorijai galima priskirti ir buities prekių parduotuves, bei elektronikos prekių parduotuves, kurių Lietuvoje yra itin daug.

3. Virtualūs prekybos centrai prekiauja daugeliu prekių grupių ir grupelių, pavyzdžiui, buitine, technika, rūbais, kosmetika, vaistais, baldais, vaikų prekėmis, knygomis ir t.t. Tai didžiulės el. parduotuvės, kuriose visko galima įsigyti iš vieno puslapio.

Kokios el. parduotuvių temos (sritys) populiariausios?

Aišku, pirmauja buitinė technika ir elektronika. Labai daug parduotuvių, kurios prekiauja kompiuteriais, planšetėmis, biuro įranga. Po jų eina rūbai ir bižuterija – įvairūs papuošalai, rankdarbiai ir aksesuarai. Drabužių parduotuvių yra labai daug ir vis dar plečiasi, nors ši rinka ir yra gana problematiška dėl grąžinimo ir prekių dydžių. Paskutiniais el. komercijos rinkos tyrimo duomenimis, rūbai internetu užima 2-ją vietą po buities prekių. Tai rodo, kad ši sritis Lietuvos pirkėjams yra labai svarbi. Pastebima ir nauja tendencija – didmeninė prekyba drabužiais. Tai yra pačių didmenininkų būdas bendrauti su smulkiais pardavėjais. Ypač aktuali didmeninė prekyba vaikiškais drabužiais ir sezoninėmis prekėmis – maudymukais bei apatiniu trikotažu. Kūdikių prekės ir prekės nėščiosioms – taip pat labai populiarios.

Pastebima tendencija, kad vis dažniau prekiaujama naminiams gyvūnams skirtomis prekėmis. Gyvūnų maistas internetu kainuoja kur kas pigiau, todėl šis prekybos būdas yra sėkmingas verslui, be to naudingas pirkėjams.

Laikrodžiai ir aksesuarai – kita sritis, kuri tikrai verta dėmesio dėl produktų įvairovės. Prabangūs laikrodžiai iš žinomų gamintojų randa vietos šalia pigių, tačiau vis tiek stilingų laikrodžių vyrams ir moterims.

Kosmetika ir higienos priemonės – dar viena sritis, kuri gausiai parduodama internete. Čia reikėtų išskirti parduotuves, kurios prekiauja tradiciniais kvepalais, kremais, ir kita kosmetika ir ekologiškų produktų prekeivius. Bet kuriuo atveju elektroninė kosmetikos parduotuvė padeda sutaupyti, nes produkcija pigesnė, nei perkant blizgančiose realiose parduotuvėse su prisidažiusiomis konsultantėmis.

Sporto inventorius ir aksesuarai taip pat neatsilieka. Pavyzdžiui, internetu prekiaujama žiemos sporto, turizmo, alpinizmo, kitomis aktyvaus laisvalaikio prekėmis.

Įrankiai ir gamybos technologijos taip pat skinasi kelią per interneto prekybą. Tai labai siauros ir specializuotos parduotuvės, štai kad ir siuvimo mašinų parduotuvė, kuri skirta tik profesionalams ir visiems, kas moka siūti ir tai daro namie arba darbe. Pastaruoju metu pastebimos naujos tendencijos – statybinės medžiagos internete. Taip, ne viena el. parduotuvė prekiauja statybinėmis medžiagomis ir detalėmis – taip sutaupoma ekspoziciniam plotui.

Įdomi tendencija el. komercijos srityje – gėlės parduodamos internetu. Nors šis verslas JAV ir buvo vienas iš pirmųjų el. komercijos istorijoje (kartu su knygomis), bet į Lietuvą jis ėjo gana ilgai. Dabar ne vienas gėlių salonas siūlo įsigyti gėles internetu, už papildomą mokestį jas pristatyti norimam adresatui.

Po truputį „įsivažiuoja“ ir meno dirbinių prekyba. Dabar menininkų paveikslai internetu parduodami taip pat laisvai, kaip ir galerijose ar gatvės prekybos vietose.

Nuolaidos ir akcijos

El. parduotuvėse nuolatos gausu nuolaidų ir įvairių akcijų, bei išpardavimų. Reikia išvalyti sandėlius, tad prekės daromos pigiau. Aišku, kai kurios el. parduotuvės akcijas vykdo nuolatos, o kai kurios imasi ir kitų rinkodarinių triukų. Nuolaidų kodai – vienas tokių triukų, kai nuolaida su tam tikru specialiu kodu suteikiama visoms ar tam tikros grupės prekėms. Tai itin patogu ir paprasta.